Van Konijnenburg (1868-1943) was in het interbellum een van dc boegbeelden van de Nederlandse moderne kunst. Na een korte en weinig succesvolle carrière als schilder van landschappen in de trant van de Haagse School had hij omstreeks 1900 realisme de rug toegekeerd om zich stilistisch en thematisch op de grote kunst uit het verleden te oriënteren. In zijn geschriften zette hij een gedetailleerd systeem van regels uiteen aan de hand waarvan absolute schoonhei tot uitdrukking gebracht kon worden. In zijn kunst demonstreerde hij de toepassing van die regels. Hij zou vorm geven aan ecen modern classicisme. Rolmodellen waren niet langer succesvolle tijdgenoten als Willem Maris en Hendrik Willem Mesdag, maar renaissancekunstenaars als Michelangelo en Leonardo da Vinci. Zijn werk genoot veel waardering vooral ook vanwege de vernieuwende kwaliteiten die eraan werden toegeschreven. Sommigen zagen in hem de kunstenaar die de ontwikkeling van de Nederlandse moderne kunst zou kunnen richting geven.
Na de Tweede Wereldoorlog dreef de hegemonie van het modernisme Van Konijnenburg in de coulissen van de Nederlandse kunstgeschiedenis. Nu er vraagtekens worden gezet bij de modernistische canon is het tijd om Van Konijnenburg opnieuw op zijn waarde te schatten.
ISBN | 9789040084195 |
Taal | Nederlands |
Aantal pagina's | 352 |
Uitgeverij | Waanders |
Publicatiedatum | 2008 |
"Beste Leen, De boeken zijn van de morgen aangekomen. Alles was perfect. Goede verpakking : geen enkel probleem. Dank voor alles en tot volgende keer."
Georges S. uit Rixensart, België (4/8/2016)
"Ik heb de boeken vandaag reeds ontvangen en ze verkeren inderdaad in een uitstekende staat - als nieuw. Bedankt voor het zeer vlotte verloop van de transactie en nog veel succes toegewenst met jou (web)winkel."
Jean-Pierre S. uit Marche-en-Famenne, België (19/4/2017)
"Dank u wel voor de snelle levering van dit prachtige boek. Het ziet er echt nog heel mooi uit! De verzendkosten vielen me ook alles mee. Heel blij mee!"
Geertje O. uit Barneveld, Nederland (22/4/2017)