Geniet nu van 20% korting op alle bestellingen vanaf 20 euro.De korting wordt verrekend in het winkelmandje.


Wil de ethische expert opstaan?

Een nieuwe rol voor bedrijfsethiek

Suzan Langenberg

Wil de ethische expert opstaan? - Suzan Langenberg
Wil de ethische expert opstaan? achterflap
  • Bindwijze: Paperback
  • Conditie: ongelezen,
€4,75
Slechts 1 exemplaar op voorraad
Dagelijkse verzending
Verzendkost België: € 5
Verzendkost Nederland: € 8
Andere landen op aanvraag - Please enquire for other destinations
Ophalen in Gent: tijdelijk niet mogelijk

Flaptekst

Dat de aandacht voor de maatschappelijke rol van bedrijven in de samenleving de laatste jaren sterk is toegenomen, is een verdienste van de opkomst van de bedrijfsethiek zo’n drie decennia geleden. Het debat rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen woedt in volle hevigheid en begrippen als MVO, Triple P (People, Profit, Plonet), CSR (Corporate Social Responsibilty), SRI (Social Responsible Investing) kunnen inmiddels op een zekere
bekendheid rekenen. Maar hoe staat de bedrijfsethiek ervoor?

De implementatie van MVO in bedrijven lijkt de plaats van de bedrijfsethiek te verdringen: de bedrijfsethiek buigt zich kritisch over de morele houding van bedrijven terwijl MVO de instrumentalisering hiervan betracht. Deze ‘nieuwe MVO-ontwikkeling is pragmatisch, gericht op concrete toepassingen in de praktijk. Zijn we dus het onderzoeksstadium en de kritische reflectie voorbij? Is het tijd voor het ‘echte werk’, voor de maatschappelijke concretisering van een verantwoord bedrijfsleven middels naleving van wetgeving, codes, standaarden en rapportages? Of blijft bedrijfsethische theorievorming en de kritische
distantie van de ethicus in de ondernemingspraktijk heel hard nodig?

Deze bundel kwam tot stand naar aanleiding van een ‘ronde tafel’ bijeenkomst te Antwerpen op 25 mei 2005 over de vraag: Welke rol speelt de bedrijfsethiek in de toekomst? De organisatoren, het Nederlands en Vlaams netwerk voor bedrijfsethiek (NBN en VNvZ) i.s.m. het centrum voor ethiek van de Universiteit Antwerpen, hadden hiervoor hun leden samengebracht. De voormalig voorzitters van de netwerken (Johan Wempe (NBN) en Herman Siebens (VNvZ)) en een aantal doorgewinterde bedrijfsethici (Henk van Luijk, Luk Bouckaert, Luc Van Liederkerke en André Nijhof) hebben op deze vraag antwoorden gezocht. Hun bijdragen zijn verwerkt tot artikelen in dit boek. Tezamen met de belangrijkste vaststellingen uit het debat met de leden van de netwerken, geeft deze bundel een reeks interessante aanbevelingen over de plaats van de bedrijfsethiek en de bedrijfsethicus in de toekomst van het ondernemen. De gepresenteerde invalshoeken lopen uiteen. Dit verschil inspireert en nodigt de lezer uit dit debat verder te zetten.

Specificaties

ISBN9789044118360
TaalNederlands
Aantal pagina's78
UitgeverijGarant Uitgevers
Publicatiedatum08-12-2005

Onderwerpen

ethiek
  • Zoek een boek

Klanten vertellen

"Het "Dürer"-boek is goed aangekomen. Dank U wel voor de vlotte afhandeling van mijn bestelling."
Jozef C. uit Ninove, België (5/3/2016)

"Bedankt voor de supersnelle zending van het boek. Wat een service!"
Guy S. uit Berlaar, België (7/8/2016)

"Beide boeken werden vandaag geleverd. Prima staat. Zeer snelle service waarvoor mijn dank en waardering."
Marc H. uit Mechelen, België (30/8/2016)