Marcel Duchamp

of de kunst om [niet] in herhaling te vallen

Francis Numann

Marcel Duchamp - Francis Numann
Marcel Duchamp achterflap
  • Bindwijze: Linnen band met omslag
  • Conditie: nieuw, in plastic folie
€50,00
Slechts 1 exemplaar op voorraad
Dagelijkse verzending
Verzendkost België: € 5
Verzendkost Nederland: € 7
Andere landen op aanvraag - Please enquire for other destinations
Ophalen in Gent

Specificaties

ISBN9789055442591
TaalNederlands
Aantal pagina's332
Afmetingen300 x 230 x 20 mm
UitgeverijMercatorfonds
Publicatiedatum31-08-1999

Onderwerpen

monografie avant-garde

Flaptekst

Marcel Duchamp (1887-1968) was zonder enige twijfel de meest radicale avant-gardekunstenaar van de twintigste eeuw. Hij was een echte originele geest, en hoewel hij geen indrukwekkende hoeveelheid meesterwerken heeft voortgebracht, was en is zijn invloed groter dan die van vruchtbaarder tijdgenoten als Picasso en Matisse. In 1918 nam Duchamp de ingrijpendste beslissing die voor een kunstenaar denkbaar is: hij hield op met schilderen. Maar dat betekende niet dat hij elke vorm van artistieke activiteit opgaf. Zijn onafgebroken zoeken naar alternatieven voor de gangbare kunstpraktijk was bovenal een middel om niet in herhalingen te vervallen, een schrikbeeld waarvoor hij zijn leven lang beducht was. Op die manier ontdekte hij nieuwe wegen in het denken over kunst en het maken van kunst die generaties kunstenaars hebben geïnspireerd. Aan de hand van een uitvoerig chronologisch overzicht van het leven en werk van Marcel Duchamp concentreert Dada-specialist Francis M. Naumann zich op twee kenmerken die het kunstenaarsleven van Duchamp hebben beheerst en die een sleutelrol hebben gespeeld in zijn bijdrage tot de kunst van de twintigste eeuw: toe-eigening en replicatie.
Marcel Duchamps levenslange fascinatie met de mogelijkheden van mechanische reproductie culmineerde uiteindelijk in zijn herhaalde pogingen om de notities voor zijn meesterwerk, De Bruid ontkleed door haar vrijgezellen, zelfs (1915-23) - beter bekend als Le Grand Verre of The Large Glass - te publiceren.
Zijn vindingrijkheid als grafisch ontwerper, zijn gevatheid in het zich toe-eigenen van het bestaande, ‘readymade’ voorwerpen als kunstobjecten, en zijn vermogen om unieke meesterwerken te maken uit reproducties van vroeger werk worden voortreffelijk uit de doeken gedaan in deze belangrijke en rijkelijk geïllustreerde studie over een van de minst begrepen aspecten van Duchamps artistieke bedrijvigheid.