Lessen in Projectieve Meetkunde

Martin Kindt

Lessen in Projectieve Meetkunde - Martin Kindt
Lessen in Projectieve Meetkunde achterflap
Goodreads waardering - 1 beoordeling
5.00
  • Bindwijze: Paperback
  • Conditie: tweedehands, kaft verkleurd, voorts als nieuw
€18,00
Slechts 1 exemplaar op voorraad
Dagelijkse verzending
Verzendkost België: € 5
Verzendkost Nederland: € 7
Andere landen op aanvraag - Please enquire for other destinations
Ophalen in Gent

Specificaties

ISBN9789050410311
TaalNederlands
Aantal pagina's198
Afmetingen238 x 167 x 10 mm
UitgeverijEpsilon Uitgeverij
Publicatiedatum1993

Flaptekst

​Dit boek is een inleiding in de Projectieve Meetkunde die mede gebaseerd is op de ervaringen van de auteur met onderwijs aan de lerarenopleiding. De meetkunde staat opnieuw in de belangstelling in onderwijs en onderzoek en het boek is, behalve voor studenten, dan ook bedoeld voor allen die hun kennis van de meetkunde willen opfrissen.

Hoewel dit boek vele klassieke resultaten bevat zoals stellingen van Pappos, Desargues en Pascal, is de opzet niet conventioneel. Uitgangspunten en axiomatiek worden op verschillende plaatsen besproken, maar de tekst is niet volgens een onverbiddelijk systeem van spelregels opgebouwd. Dit komt, zonder in ataxie te vervallen, de levendigheid van de behandeling zeer ten goede.

In het eerste deel worden projecties als uitgangspunt genomen; aan de samenhang met de leer van het perspectief, die zoveel heeft bijgedragen aan de Projectieve Meetkunde, wordt veel aandacht besteed. Het tweede deel geeft resultaten voor kegelsneden (de ingenieuze verhandeling van Pascal over dit onderwerp is als appendix opgenomen), het derde deel gaat over meetkunde met coördinaten. Aan elk deel is een vraagstukkenverzameling toegevoegd.

Martin Kindt werd in 1937 geboren te Rotterdam; hij is verbonden aan het Freudenthal Instituut te Utrecht. Na het behalen van akten voor actuariële wetenschappen en voor wiskunde m.o. werd hij in 1960 leraar bij het voortgezet onderwijs en in 1967 raakte hij voor het eerst betrokken bij leerplanontwikkeling in opdracht van de toenmalige Commisie Modernisering Leerplan Wiskunde. In 1973 werd hij deeltijd wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, in 1975 trad hij in dienst bij het IOWO te Utrecht, waaruit, via de vakgroep OW & OC, het huidige Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht is ontstaan.

Van zijn hand verschenen een groot aantal leerling teksten en artikelen in didactische tijdschriften; hij was mede verantwoordelijk voor de invoering van de nieuwe examenprogramma’s voor wiskunde A en B op vwo en havo. Sinds 1970 doceert Martin Kindt meetkunde aan de avondopleiding voor leraar wiskunde.