Film en kunst in ballingschap 1933-1945

Duitse artiesten en kunstenaars op de vlucht voor het naziregime

Adrian Stahlecker

Film en kunst in ballingschap 1933-1945 - Adrian Stahlecker
Film en kunst in ballingschap 1933-1945 achterflap
  • Bindwijze: paperback
  • Conditie: tweedehands, minimale slijtage aan de hoeken van de kaft, voorts als nieuw
€15,00
Slechts 1 exemplaar op voorraad
Dagelijkse verzending
Verzendkost België: € 5
Verzendkost Nederland: € 7
Andere landen op aanvraag - Please enquire for other destinations
Ophalen in Gent

Specificaties

ISBN9789072766670
TaalNederlands
Aantal pagina's480
Afmetingen239 x 167 x 32 mm
UitgeverijDe Nieuwe Haagsche
Publicatiedatumonbekend

Onderwerpen

nazisme tweede wereldoorlog

Flaptekst

Ondanks de armoede en ellende als nasleep van de Eerste Wereldoorlog waren de jaren twintig een bloeitijd voor de Duitse kunst in het algemeen. Berlijn werd in die jaren het Mekka van een avant-gardistische stroming die haar weerga niet kende. Kunstenaars profiteerden van de mogelijkheden die hun geboden werden nadat ze bevrijd waren van het keurslijf van het preutse, stijve keizerrijk. Dit leidde tot vernieuwingen in literatuur, beeldende kunst, film en toneel.

Al in de jaren twintig vertrokken op uitnodiging tal van kopstukken uit de Duitse filmbranche naar Amerika, onder wie de regisseurs Ernst Lubitsch, F.W. Murnau, E.A. Dupont en de acteurs Conrad Veith, Camilla Horn, Lya de Putti, Pola Negri en Marlene Dietrich, die in 1930 al een langdurig Paramountcontract tekende.

In 1933 weken veel (film)kunstenaars uit naar Oostenrijk, Zwitserland, Tsjecho-Slowakije en Nederland: dit leidde met name in Nederland tot opbloei van de filmindustrie.

De emigratie van de Duitse kunstenaars naar Amerika werd terecht genoemd ‘Hitlers geschenk aan Hollywood’.

De bekende beeldend kunstenaar Adrian Stahlecker vertelt in dit boek het verhaal over de kunstenaar, op de vlucht voor het naziregime, in hun nieuwe vaderland Amerika, waar rijkdom en roem slechts voor een enkeling was weggelegd.

Aan de hand van zijn enorme collectie fotomateriaal en literatuur en ruim twintig jaar studie heeft Adrian Stahlecker een magistraal boek geschreven met zeldzame foto’s. Een epos aan de filmkunst en de joden die hieraan een belangrijke bijdrage hebben geleverd.