• Contacteer De Kaft
  • 09 329 31 10
  • .(JavaScript must be enabled to view this email address)
  • WinkelmandWinkelmand: 0
Boekhandel De Kaft > Filosofie > Filosofie algemeen > De tragiek van de tragedie

De tragiek van de tragedie

Over Nietzsche, Wagner en bluesmuziek

Niels van Poecke

De tragiek van de tragedie - Niels van Poecke
De tragiek van de tragedie achterflap
Dit boek is niet meer op voorraad

Flaptekst

Wanneer beschavingen met elkaar botsen, is het alsof aardkosten over elkaar heen schuiven. Er ontstaan barsten in het heersende wereldbeeld van de mens en daar door chaos, conflict en oorlog. De ‘clash of civilisations’ is echter ook vaak een voedingsbodem voor de tragische kunst en wereldvisie gebleken: de tragedie biedt houvast in onzekere tijden door te reflecteren op de culturele aardverschuiving. Daarmee bereidt de tragedie echter ook telkens haar eigen ondergang voor: wanneer de chaos tot orde is omgesmeed wordt de moraal geboren en verdwijnt de tragedie naar een onderwereld.

In dit boek worden drie momenten beschreven waarop deze tragiek van de tragedie in de westerse cultuur voelbaar werd.
Het eerste moment speelt zich af in het klassieke Athene van de zesde en vijfde eeuw voor Christus. Nadat de tragedies van Aischylos en Sofokles bijna een eeuw lang een spil waren geweest in de overgang van mythos naar logos begonnen zij bij Euripides al aan betekenis in te boeten en gingen vervolgens geheel ten onder met de opkomst van rationele filosofen als Sokrates en Plato.

Het tweede moment speelt zich af in het laat-romantische Duitsland. Nadat Friedrich Nietzsche in zijn eerste geschrift de Griekse tragedie uit de geest van de muziek geboren zag worden, vestigde hij zijn hoop op een wedergeboorte van de tragedie uit de geest van de Gesamtkunst van zijn goede vriend en kunstrevolutionair Richard Wagner. Een hoop die echter in wanhoop omsloeg toen Nietzsche na de eerste Bayreuther Festspiele en de opera Parsifal tot de conclusie moest komen dat Wagner de ‘tragische wereldvisie der Grieken’ verraden en de decadentie omarmd had.

Volgens de auteur van dit boek speelt het derde moment zich af aan het begin van de twintigste eeuw, op de katoenplantages van de Amerikaanse staat Mississippi, waar de West-Afrikaanse beschaving drastisch in aanraking kwam met de Amerikaanse. Met de opkomst van de Afro-Amerikaanse bluesmuziek lijkt Nietzsches voorspelling van een nieuwe wedergeboorte van de tragedie verrassenderwijs te zijn uitgekomen. Wanneer de blues echter door de jeugdculturen van de jaren vijftig en zestig wordt gedomesticeerd, verdwijnt de tragische wereldvisie van de bluespioniers naar de achtergrond. Zouden we Elvis de Euripides van de popmuziek mogen noemen?

Specificaties

ISBN9789086870349
TaalNederlands
Aantal pagina's189
Afmetingen218 x 139 x 18 mm
UitgeverijKlement, Uitgeverij
Publicatiedatum09-10-2008

Klanten vertellen

"Ik heb de boeken vandaag reeds ontvangen en ze verkeren inderdaad in een uitstekende staat - als nieuw. Bedankt voor het zeer vlotte verloop van de transactie en nog veel succes toegewenst met jou (web)winkel."
Jean-Pierre S. uit Marche-en-Famenne, België (19/4/2017)

"Veel dank voor de correcte verzending, Leen. Deze middag werd het pakket door mij in ontvangst genomen. De exemplaren zijn prachtig!"
Elise H. uit Brugge, België (28/11/2015)

"Nog een hartelijk dank voor de gezellige boekvoorstelling van dinsdag jl. Zeker voor herhaling vatbaar."
Hilde D. uit Gent, België (3/3/2017)