DE KAFT VERHUIST OP 13/2 NAAR NEDERKOUTER 8 TE GENT
TOT 30/1 EXTRA KORTINGEN IN DE WINKEL IN DE HUIDIGE WINKEL


De School van Barbizon

Franse Meesters van de 19de eeuw

John Sillevis

De School van Barbizon - John Sillevis
Goodreads waardering - 1 beoordeling
4.00
  • Bindwijze: Paperback
  • Conditie: tweedehands, lichte slijtage aan de kaft, zeer net exemplaar
€12,00
Slechts 1 exemplaar op voorraad
Dagelijkse verzending
Verzendkost België: € 5
Verzendkost Nederland: € 7
Andere landen op aanvraag - Please enquire for other destinations
Ophalen in Gent

Flaptekst

“Denk om Barbizon, die historie is subliem”, schreef Vincent van Gogh uit Drenthe in 1883 aan zijn broer Theo. “Die daar oorspronkelijk begonnen, toen ze er kwamen -l ang niet allen waren uiterlijk wat ze au fond wel waren. Het land vormde hen, zij wisten alleen: in stad deugt het niet, ik moet naar buiten; zij dachten, stel ik me voor, ik moet werken leeren, iets heel anders, ja tegenovergestelds worden van wat ik nu ben. Zij zeiden: nu deug ik niet, ik ga mij vernieuwen in de natuur”.

Dit is één van de vele verwijzingen naar de schilders van Barbizon in de brieven van Vincent van Gogh; hij bewonderde vooral Millet, Daubigny, Corot en Rousseau. Die bewondering was echter in zijn tijd niet meer uitzonderlijk. De reputatie van de schilders van Barbizon was gevestigd, en niet alleen in Frankrijk. In Nederland hadden de schilders van de Haagse School een welhaast collectieve verering voor de Barbizon-schilders opgevat. Men kende hun werk niet alleen uit publicaties en via reproducties, maar velen van hen hadden de vernieuwing in de Franse landschapskunst waargenomen op tentoonstellingen in Parijs, Brussel en — deels zelfs — in Nederlandse steden. Willem Roelofs, Jozef Israëls en Jacob Maris kenden Barbizon en omgeving uit eigen waarneming; later brachten ze hun tekeningen en schetsen mee terug uit Frankrijk. Datzelfde gold voor Belgische kunstenaars als Théodore Fourmois, Xavier de Cock, Franois Lamorinière, en Hippolyte Boulenger, om er maar enkele te noemen. Niet alleen de rotsformaties en de wouden van Fontainebleau inspireerden de noordelijke bezoekers, maar ook de rivierlandschappen ten zuiden en ten oosten van Fontainebleau, zoals bij Montigny-sur-Loing en Moret, met hun atmosfeer van zilvergrijs licht. Juist die verzadigde kleuren waarin steeds het grijs een rol speelde, oogstten de lof van de Haagse School-schilders.

Specificaties

ISBN9789067300193
TaalNederlands
Aantal pagina's216
UitgeverijHaags Gemeentemuseum

Onderwerpen

realisme schilderkunst kunstgeschiedenis catalogus tentoonstelling
  • Zoek een boek

Klanten vertellen

"Bedankt voor de supersnelle zending van het boek. Wat een service!"
Guy S. uit Berlaar, België (7/8/2016)

"Dank voor zending. Het boek heb ik gisteren in goede orde ontvangen. Ik geniet er reeds van."
Yvon N. uit Breda, Nederland (23/4/2017)

"Ik zag net je Facebookpagina en kwam zo op je website terecht. Wat een mooi verhaal! Ik bewonder je en hoop eens in je woonkamer-boekenwinkel terecht te komen. Woon zelf in Brussel en ik denk niet dat we hier zoiets hebben. Veel plezier nog met de winkel en de klanten!"
Gaby K. uit Brussel, België (5/3/2017)

Maak een afspraak met De Kaft